Serwis Half-Life | Day Of Defeat | Counter-Strike | Resublimation | Worldcraft Dostosuj wygl▒d :: Cz│onek sieci Halflife.pl 
MAGAZYN
BOARD
SERWERY
   

Magazyn

Na wielu polskich (i nie tylko) serwerach wielu graczy wyzywa siΩ od "kamper≤w". S│owo to nabra│o wyj▒tkowo negatywnego zabarwienia, choµ jego znaczenie nie jest jednoznacznie negatywne - oznacza kogo╢, kto chowa siΩ w zakamarkach mapy, czeka na przeciwnika i atakuje go z ukrycia. Czy warto kampowaµ? Pos│u┐Ω siΩ przyk│adem CSa, by odpowiedzieµ na to pytanie.

Generalnie rzecz bior▒c, kampowanie nie jest ┐adnym cheatowaniem i zosta│o chyba nawet przewidziane przez tw≤rc≤w gry: na wiΩkszo╢ci map jest bardzo du┐o miejsc, w kt≤rych mo┐na siΩ zaczaiµ. Co wiΩcej, w niekt≤rych przypadkach kampowanie jest wskazane: po zakupie snajperki nie mo┐na przecie┐ beztrosko biegaµ po mapie, bo w bezpo╢rednim starciu z przeciwnikiem szanse s▒ mizerne. Du┐o lepiej jest znale╝µ sobie miejsce, z kt≤rego mo┐na │atwo sprz▒taµ przechodz▒cych wrog≤w. R≤wnie┐ antyterroryst≤w pilnuj▒cych bombsite'≤w czy terroryst≤w strzeg▒cych zak│adnik≤w ciΩ┐ko nazwaµ kamperami. W zasadzie takie "kampowanie" jest bardziej uzasadnione ni┐ rozpraszanie siΩ dru┐yny po ca│ej mapie (co czΩsto siΩ zdarza). Je┐eli istnieje mo┐liwo╢µ │atwego zlikwidowania przeciwnika - to dlaczego z niej nie skorzystaµ?

Z drugiej strony, czΩ╢µ graczy ma tak siln▒ sk│onno╢µ do kampowania, ┐e kampuje bez opamiΩtania. Przyk│ad: jaki sens ma ukrycie siΩ jako CT na mapie cs_*? Og≤lnie rzecz bior▒c, dru┐yna ofensywna (np. terrory╢ci na mapach bomb/defuse) nie powinna kampowaµ, bo to po prostu bezcelowe. Co z tego, ┐e przetrwasz rundΩ nietkniΩty, skoro nie odbijesz zak│adnik≤w/nie pod│o┐ysz bomby? Logiczne wydaje siΩ jedynie kampowanie jako CT w celu pilnowania rescue zone'a.

Moim zdaniem kampowanie to taktyka jak ka┐da inna i powinna byµ stosowana, je╢li okazuje siΩ skuteczna. Nale┐y jedynie zachowaµ umiar, bo nikt chyba nie lubi sytuacji, w kt≤rej na mapie zostaje 1 terrorysta, 1 antyterrorysta i obaj kampuj▒ :)

Deval (tomaszmakiela@poczta.onet.pl)   2001-12-13 01:23:42
Zwroc uwage ze w rl nie ma tak, ze snajper biegnie z reszta zespolu do budynku. Snajper powinien stanowic wsparcie ogniowe. Niektory mody sa bardziej kamperskie, inne mniej. Np. taki DoD, albo inszy FA - tutaj znaczenie dobrego snajpera jest nie do przecenienia. Jednak specyfika CS - respawny - wymaga "rozsadnego" podchodzenia do celu w celu dluzszego pozycia. Pomoduje to nagminne kampowanie - niech on idzie, jak zginie to moze sie rusze (a moze nie). Coz taka tego specyfika...
Wac 2001-12-29 03:36:38
Swoj▒ drog▒ jak kto╢ jest "wojownik" to automat w gar╢µ i niech wyjmuje zaczajonego snajpera a nie od razu wrzeszczy! Ja w DoD ze snajpra to ╢ci▒gnΩ 8-10 na rozgrywkΩ ale jaka frajda!!!
Wolf 2001-12-29 14:00:36
Wojna jest wojna poka┐cie mi kampera kt≤ry szchowa siΩ na pla┐y omacha ze strony Aliant≤w i tym podobne je╢li jest szansa ukrycia siΩ i zlikwidowania przeciwnika z ukrycie to trzeba to wykorzystaµ pozdrowionka
Paul (l_paul@go2.pl)   2001-12-29 20:15:21
Mysle, ze problem w tym, iz w tych grach │atwo jest byµ snajperem. W rzeczywisto╢ci trudno o dobrego snajpera, i wbrew pozorom z broni snajperskiej strzela siΩ trudno. A je╢li chodzi o Counter Strike'a, to tam nie koniecznie op│aca siΩ byµ snajperem - to zale┐y przecie┐ od zadania, jakie ma do wykonania dana dru┐yna. Chowaj▒c siΩ tylko nie wyprowadz▒ zak│adnik≤w, ani skutecznie nie zaatakuj▒.
Beny (hrabiabeny@o2.pl)   2001-12-29 23:00:45
No wiΩc ja og≤lnie kampowania nie popieram, ale ze snajperk▒ wiadomo ┐e trzeba siΩ przycziµ. Bo snajper ma wlasnie za zadanie likwidowanie wroga z ukrycia. Oczywi╢cie nie ma te┐ sensu siedzenie w jednym miejscu przez ca│▒ gre i czekanie a┐ kto╢ sie nawinie pod lufe.
-sebo- 2002-02-06 19:38:22
Fajnie jest ze jest ta opcja ale ca│kowicie nierozumiem ludzi i strasznie mnie to denerwuje ┐e niektu┐y potrafia przez ca│y czas siedziec w jednym miejscu, jaki to ma sens!!?
Deval (tomaszmakiela@poczta.onet.pl)   2002-02-20 21:56:00
Poswiecanie sie dla druzyny. Nalezy siedziec na zadku ze snajpera/ckm'em i pilnowac strategicznych miesjc
freman 2002-04-15 19:42:37
ja tam biegam sibie po ca│ej mapie z MP5 i jak ju┐ to siΩ chowam na chwilkΩ
lOrD.Of.lameS (Destroyek@interia.pl)   2002-04-25 08:43:16
Moim zdaniem kampowanie ma swoje dobre Strony i z│e. Np. muwi sie tak masz 8 Hp i kampisz i zabijesz go i masz podjare ake to tylko beszczelny FARTUCH! a wiec ajk nie jestes kmaperem to pokaz co umiesz biegajac po calej mapce :)
Zylak (zylo@tlen.pl)   2002-05-01 19:06:20
Ja sie wypowiem o counterze (o kampowaniu tez) half life'a to zupe│nie nie dotyczy. No wiΩc gracze cs, s▒ dumni ze graj▒ w gre taktyczna, wysmiewaja sie z klejkowcow, a wedlug mnie nie sa od nich wcale lepsi(zreszta nie mam nic do quake'a ) counter strike to ma byc gra taktyczna? strzal w glowe zawsze oznacza smierc w real life, a tutaj mozna dostac w leb z mp5 (oczywiscie z jednej kuli) i nadal biec sobie z pare hp. zreszta to co sie dzieje na serwerach to jakies herezje. przy spotkaniu terro/anty oboje nagle zaczynaja skakac, krecic sie, zmieniac magazynki, natomiast w rl kto strzeli pierwszy ten wygrywa(oby anty :)) co do kampowania to tak - na mapkach cs_* terrorysci powinni kampowac a anty nie, na de_* z kolei anty moga przekampowac przy bombsajcie.
Wac (waclaw8@wp.pl)   2002-05-08 00:58:38
Zylak zagraj w DoD Docenisz tzw "kampowanie" Calkowicie zgadzam sie Deval
anom 2002-05-09 11:32:56
ka┐da taktyka jest dobra by prze┐yµ. oczywi╢cie je╢li sprzyja postawionemu celowi. to wojna drodzy panowie. nie ma tu miejsca na bohater≤w. bohaterowie schodz▒ z pola walki jako pierwsi... i.e. w cs na assault graj▒c terrorystami tak naprawdΩ powinno siΩ nonstop kampowaµ, na strategicznych pozycjach. a my╢licie, ┐e jak wygl▒da│oby zachowanie profesjonalist≤w w takiej sytuacji, maj▒cych ╢wiadomo╢µ bliskiej obecno╢ci oddzia│u SWAT ? problem w tym, ┐e w takiej sytuacji w cs-ie biegaj▒c po mapie, zbyt czΩsto zmieniaj▒c pozycjΩ, najzwyczajniej w ╢wiecie odrealniamy rozgrywkΩ. bo i prawd▒ jest, ┐e trudno usiedzieµ w jednym miejscu. wg mnie problem jest czysto akademicki, zale┐ny od upodoba± i poziomu wczucia siΩ w na wp≤│ ┐ywego ze strachu, spoconego rookie skradaj▒cego siΩ na swej pierwszej misji do ostatnich drzwi wiΩzienia zak│adnik≤w...
Deval (tomaszmakiela@Poczta.onet.pl)   2002-05-19 22:42:47
Nie zartuj? Przeciez kazdy ogladal kiedys rekonstrukcje akcji antyterorystycznej, gdzie to po odstrzeleniu jednego z anty reszta zaczynala wrzeszczeµ "Wyslaz ty glupi kamperze!! Oszust!!" :) Wojna to wojna....
anom 2002-05-21 20:29:30
u╢mia│em siΩ do │e┐ Deval... :))) hehe "no co, no co.... mam lagi to mogΩ... ;)"
kupa 2002-06-14 15:02:57
kampowanie jest dobre nawet terro na mapkach z bombsajdami (oczywiscie w miejscach kolo bomsajdow kiedy jakis anty proboje ja rozbroic :] ) nie rozumiem adminow ktorzy mowia "Techno rush sie bo dostaniesz kicka" czy to nie jest denerwojace? kampowanie powinno byc "dozwolone" :] to tyle narra
kupa 2002-06-14 15:03:38
oczywicie Techno to przyklad :]
nie jestm kamperem (ciupakx@wp.pl)   2002-06-22 23:37:12
kampowanie jast potrzebne w niekt≤rych miejscach i w niekt≤rych grach . Taka graj jest w│asnie half life i tylko on ma do tego prawo zaden inny jego dodatek w halfie jest spokoooooo!!! Fajnie jest zdjac jakiegos campera. a pozatym nie ma takiego duzego wyboru broni snajperskiej
Camp. o co w tym chodzi ?! 2002-07-02 16:11:52
Raz sobie gram z kumplem przez sieµ i gonie go z bazook▒. Dosta│ pare razy wiΩc wiedzia│em ┐e ma ma│o ┐ycia.No to go gonie, gonie. Ju┐ prawie go mia│em a on sie drze ┐e kampuje :P. Wkurzy│o mnie to bardzo bo po co jest ta bro± skoro chodzenie z ni▒ jest oszustfem!!! Rozumiem snajpowanie siedzenie w jednym miejscu i strzelanie do wszystkich. W takich przypadkach jest to oszustwo. Przynajmiej wed│ug mnie. Ale jaki ma sens urzywanie tej broni je┐eli kto╢ skacze ci do gard│a ┐e wygra│e╢ oszukuj▒c !!!!! Prosze o odpowied╝: Czy bieganie z broni▒ ciΩ┐k▒ typu bazooka i gonienie z ni▒ kolesia jest oszustwem???????????????????????
Nieznany 2002-07-03 19:18:02
Bieganie za gosciem z RPG to nie campowanie.
DeBeat (debeat@wp.pl)   2002-07-03 22:14:37
Nie no.... sorry ale i tak kamperstwo to lamerstwo
debeat (debeat@wp.pl)   2002-07-03 22:17:31
Kamperstwo jest do przesady wkurzaj▒ce za│u┐my na mapie asault Anty siedzi sobie z awuemk▒ i rostrzeli│ moich koleg≤w z teamu i sie wku...... zdenerwowa│em i wywali│em go╢cia z gry za camperstwo
DeBeat (debeat@wp.pl)   2002-07-03 22:19:42
Hmmm..... za│o┐e klan anty kamper≤w i gdy se zagramy to pierwszego kogo rozstrzelimy do tych g≤wnianych spe╢lnia│y obsmarkany niedorobionych .............KAMPER╙W!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Deval (tomaszmakiela@poczta.onet.pl)   2002-07-11 11:42:17
A ja, co moze was zdziwi jestem za kamperami... Ale z jednym ale: kamper-"socjalny" tj. taki, ktory jest elementem defensywnym w zespole, a nie taki, ktory zaszyje sie w mysia dziure i sie modli, zeby nikt po niego nie przyszedl... Snajperka to nie jest bron sztrurmowa... Obecnosc snajperow wymusza ostrozna gre.
terrorist 2002-07-14 20:01:21
kampowanie mo┐e byµ stosowane,ale nie do PRZESADY,wyj▒tek:snajper,kt≤ry ma snajperke.JAk kto╢ mi powie ┐e snajper jest kamperem-to jest peda│ i trzeba siΩ od niego trzymaµ z daleka. pozdrawiam CS i HL maniak≤w
Marchwiak (marchwiaku@poczta.fm)   2002-07-14 21:19:19
Ja uwa┐am ze kampienie jest uzasadnione tylko jak masz malo zdrowia. No bo co wyskoczysz na czo│≤wkΩ i co jeden strza│i dobranoc, w koncu to logiczne. Poza tym "kampienie" Tero np. na assaulcie jest takze logiczne przecie oni maja bronic zak│adnik≤w a nie atakowaµ (w najlepszym wypadku), albo wystawiac sie na snajper≤w Ct.
PREDATOR (predator_rulez@poczta.onet.pl)   2002-07-16 21:07:20
ZABIC KAMPEROW !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anty terrorist 2002-07-24 15:42:10
Terrorist sie myli
GustaV (cinorek@poczta.onet.pl)   2002-07-30 15:51:07
kamperstwo....je╢li jest ono z│e i wogule be to po co w takim razie w counter strike s▒ karabiny snajperskie ? snajper to zaw≤d jak ka┐dy inny i polegaon przeciez na tym zeby siedzie cicho w niewidocznym miejscy i zikwidowaµ wrog≤w , po prostu niekt≤re mapy w cs s▒ do tego przystosowane a inne nie, ja sam lubie schowac sie z AWM na jakim╢ dachu lub podwyzseniu i postrzelac sobie do wrog≤w ale nie traktuje tego jako czegos zlego ani ja ani ludzie z kt≤rymi gram, a poza tym kampuje tylko na mapach kture sie do tego nadaj▒ np. na wymienionym juz kilka razy assaulcie lub delta_assaulcie, a na mapach kture nie s▒ przystosowane do kampowania biegam z M4A1 (rz▒dzi :)) lub Steyerem AUG i ludzie z kt≤rymi gram robi▒tak samo i niet nie ma do nikogo pretΩsji, no troche siΩ rozgada│em ;) ale tak uwa┐am
Believer (akroc@catv.retsat1.com.pl)   2002-08-09 17:34:54
co do kampowania,to powiem tak :snajper powinien kampowac bo na wolnej przestrzeni bedzie martwy.A reszta nie powinna tego robic.Nigdy nie gralem w CS,ale w innych gier.Poza tym czyta│em bardzo duzo ksiazek na temat taktyki wojskowej i antyterrorystycznej.
AlergiC (kubak@sih.pl)   2002-08-10 17:37:45
Kampowanie, mowcie sobie co chcecie, jest raczej wyzsza forma taktyki, niz bieganie na hardcora z mp5 i strzelanie do wszystkiego co sie rusza. Jesli myslisz przy graniu, to zaden kamper cie nie zaskoczy. Na kampienia nazekaja tylko lamerzy, ktorych wkurza, ze ktos przechytrzyl ich pedzacych na chama z kalachem, w wyscigu po fragi. Nawiasem mowiac to po to sa granaty: dymne, odlamkowe i ogluszajace, oraz wlasny rozum aby zaden koles nie sciagnal cie zza jakiej skrzynki. A tak na marginesie to jesli zabijacie kamperow na peczki (a z waszych slow tak wynika) to w czym tkwi roznica, kiedy kolesia sprzatniecie na otwartym terenie, a dopadniecie w jakiejs miejscowce?
Fernando (jesus@heven.com)   2002-08-14 18:18:20
Jak masz campera na mapie wo│asz lamera on wlancza cheaty widzi gosia przez sciane rozwala go i siez niego nabija mowie dziala jak nic sprobujcie!!!!!!!!!!!!!!!
Korben_Dallas (Im_Evil_187@poczta.onet.pl)   2002-09-04 21:06:51
Powiem tak. JESTEM CAMPEREM, ale nie takim co stoi ca│y czas w jednym zakamarku i czeka na ╢mierµ. Znajduje jakie╢ miejsca gdzie jest widok na zdyme i rozwalam tych z│ych go╢ci po kolei (je┐eli mi sie uda), a nie siedzΩ jak dupa w jednym miejscu i czekam a┐ kto╢ wskoczy mi pod lufΩ. Campowanie ze snajp▒ jest nieuniknione i potrzebne !!! HL ma ju┐ 4 latka i nadal zaskakujΩ grafik▒ !!!


Dodaj sw≤j komentarz...


Je┐eli masz problemy z tym dodatkiem, chcesz o nim podyskutowaµ - zapraszamy na board. Przy dodawaniu komentarzy pamiΩtaj o Netykiecie!

Nick:
E-mail:

[Strona g│≤wna] [Half-Life] [MODy] [Epizody] [Magazyn] [Edycja] [Download] [E-mail]


Strona przygotowana przez zesp≤│ Szyman & Valique & Vardzio [Copyright]