Tematy
a jednostki Kolekcja w SuperMemo jest zbiorem element�w. Ka�dy element stanowi jedn�
stron� informacji widocznych na ekranie. Elementy w
SuperMemo mog� nale�e� do dw�ch typ�w: temat�w i jednostek.
Tematy s�u�� jako
wprowadzenie do wiedzy, za� jednostki s� wykorzystywane
do utrzymywania jej w pami�ci za pomoc� powt�rek.
Na przyk�ad,
temat mo�e zawiera� nast�puj�cy tekst:
Jimmy
Carter, urodzony w roku 1924 w Plains w
stanie Georgia, ameryka�ski m�� stanu i
39. prezydent (1977-1981). Uko�czy� US
Naval Academy i s�u�y� w marynarce do roku
1953, kiedy przej�� rodzinne
przedsi�biorstwo zajmuj�ce si� m.in.
orzeszkami ziemnymi. Jako gubernator stanu
Georgia (1970-1974) wyznawa� o�wiecone
pogl�dy w sprawach praw mniejszo�ci
rasowych. W roku 1976 uzyska� nominacj� do
kandydowania w wyborach prezydenckich z
ramienia partii demokratycznej, w kt�rych
zwyci�y� niewielk� przewag� g�os�w
nad Geraldem Fordem. By� architektem
porozumienia pokojowego mi�dzy Egiptem i
Izraelem (1979) i zajmowa� si� problemem
przestrzegania praw cz�owieka. Problemy
administracji Cartera wywo�ane wzi�ciem
ameryka�skich zak�adnik�w w Iranie i
inwazj� ZSRR w Afganistanie doprowadzi�y do
jego przegranej z Ronaldem Reaganem w
wyborach 1980 roku.
Do powtarzania
wiedzy zawartej w powy�szym akapicie mog�yby
pos�u�y� nast�puj�ce jednostki w formie
pyta� i odpowiedzi:
Q: W
kt�rym roku urodzi� si� Jimmy Carter?
A: 1924
Q: Kto
by� 39. prezydentem Stan�w Zjednoczonych?
A: Jimmy Carter
Q: W
kt�rym roku Jimmy Carter zosta�
prezydentem?
A: 1977
Q: Na
jak� uczelni� ucz�szcza� Jimmy Carter?
A: US Naval Academy
Q: Czym
przede wszystkim zajmowa�o si� rodzinne
przedsi�biorstwo przej�te przez Jimmy'ego
Cartera w roku 1953?
A: orzeszkami ziemnymi,
itp. itd.
|
Tematy i
jednostki traktowane s� w procesie nauki w r�ny
spos�b:
- tematy wy�wietlane
s� tylko raz przed wy�wietleniem zwi�zanych z
nimi tematycznie jednostek (po pierwszej
powt�rce tematy s� pomijane i usuwane z procesu
nauki)
- jednostki bior�
udzia� w powt�rkach i s� powtarzane tyle razy,
ile tego potrzeba do utrzymania ich w pami�ci
Optymalnie jednostki
powinny by� dzie�mi lub potomkami temat�w, w oparciu o
kt�re zosta�y stworzone. W ten spos�b, w trakcie
powt�rek, u�ytkownik mo�e zawsze zapozna� si� z
tekstem tematu klikaj�c przycisk przej�cia do rodzica
(strza�ka w g�r�) na pasku nawigacji lub wciskaj�c klawisz Ctrl-Alt-strza�ka
w g�r�.
Poni�sza tabela zestawia
r�nice mi�dzy tematami a jednostkami:
W�asno�ci
|
Tematy
|
Jednostki
|
D�ugo��
|
Mog�
by� do�� d�ugie i zawiera� rozbudowan�
grafik�
|
Musz�
by� tak kr�tkie i proste, jak to tylko mo�liwe
|
Powt�rki
|
S�
wy�wietlane tylko raz w procesie nauki (i
pomijane). Nie bior� udzia�u w powt�rkach.
|
S�
powtarzane ilo�� razy wymagan� do zachowania
ich w pami�ci
|
Przeznaczenie
|
Stanowi�
wprowadzenie do wiedzy
|
S�u��
do powtarzania wiedzy
|
Tworzenie
|
Zaznaczenie
opcji Topic w menu
podr�cznym elementu
|
Usuni�cie
zaznaczenia sprzed opcji Topic w
menu podr�cznym elementu
|
Cykl
powt�rek
|
Tematy
wy�wietlane s� w ca�o�ci, nawet je�li
niekt�re ich sk�adniki zdefiniowane s� jako
odpowied� (opcja Answer)
|
Najpierw
wy�wietlane s� sk�adniki nale��ce do
pytania. Sk�adniki odpowiedzi ukazuj� si�
dopiero po wci�ni�ciu przycisku Poka�
odpowied�
|
Spos�b
przetwarzania
|
S�u��
do pasywnego powtarzania lub czytania
|
S�u��
do aktywnego powtarzania informacji
|
Zawarto��
|
Zawieraj�
informacje, kt�re s� powtarzane za pomoc�
wielu jednostek
|
Zawieraj�
niewielk� porcj� informacji, stanowi�c�
zaledwie cz�� tego, co znajduje si� w
temacie
|
Natura
|
Syntetyczna
|
Bodziec-reakcja
(najcz�ciej: pytanie-odpowied�)
|
Po�o�enie
w drzewie wiedzy
|
Powinny
by� rodzicami zwi�zanych z nimi jednostek
|
Powinny
by� dzie�mi zwi�zanego z nimi tematu
|
Wybranie
polecenia Dodaj (add new) lub
wci�ni�cie klawisza Ctrl-A spowoduje dodanie do
kolekcji nowej jednostki. Zostanie ona umieszczona jako
potomek bie��cej kategorii wiedzy. Aby zmieni� jednostk� w temat,
wystarczy klikn�� opcj� Topic (temat)
w menu
podr�cznym elementu. Po ponownym otwarciu tego menu, opcja Topic
powinna by� zaznaczona, aby zasygnalizowa�,
�e element jest traktowany jako temat.
Aby zbudowa� w kolekcji przejrzyst� struktur� wiedzy,
warto dodawa� nowy materia� wed�ug nast�puj�cych
krok�w:
- Klikamy przycisk Zawarto��
(contents) w oknie
elementu,
aby otworzy� okno zawarto�ci
- Odszukujemy miejsce,
w kt�rym mamy zamiar doda� temat
- Dodajemy element za
pomoc� przycisku Dodaj (add),
Wstaw (insert) lub Brat
(sibling) dost�pnego u do�u okna
zawarto�ci
- Klikamy przycisk Dodaj,
aby doda� pierwsz� jednostk�
- Pozosta�e jednostki
dodajemy za pomoc� przycisku Brat
- Klikamy temat i
wybieramy przycisk Poka�
(view), aby wy�wietli� go w oknie
elementu
- Zaznaczamy opcj� Topic
(temat) w menu podr�cznym elementu
- Wpisujemy zawarto��
tematu
- Klikamy przycisk Zawarto��
- Klikamy pierwsz�
jednostk� i wybieramy przycisk Poka�,
aby wy�wietli� j� w oknie elementu
- Wpisujemy zawarto��
jednostki (aby przyspieszy� prac�, mo�na
skorzysta� z szablon�w)
- Kroki 9-11 wykonujemy
dla ka�dej kolejnej jednostki
|